Skip to main content

Je hebt net een animatievideo die aantrekkelijk is. Je wil deze natuurlijk ook op het juiste moment delen. Hieronder geven we een aantal aandachtspunten om op het juiste moment en op de juiste manier jouw post op sociale media te brengen.

De spelers op de sociale media komen en gaan met een ongelooflijke snelheid.  Er zijn er echter drie die de markt blijven domineren, namelijk Facebook, Instagram en LinkedIn. Sinds kort is TikTok erbij gekomen.

Of je post aanslaat, hangt vaak af van de algoritmes. Deze bepalen mee hoeveel mensen je bericht zien. Dit wordt ook wel bereik genoemd. Om dit te verhogen en dus een grote kans te hebben om meer volgers en meer likes te krijgen kan je best met volgende zaken rekening houden:

    • Post regelmatig. Er kruipt natuurlijk veel tijd in het vinden van toffe content om te delen. Maak het daarom jouw bedrijf zo gemakkelijk mogelijk. Post een foto van een teambuilding, een vergadering, noem maar op. Komt er een gastspreker of gaan jullie samenwerken met een nieuwe partner? Deel dit gerust met jullie volgers.

    • Doe een goed woordje en dit mag je heel letterlijk nemen. Taal is ongelooflijk belangrijk. Hou je boodschap kort en krachtig, mijd fouten en gebruik geen moeilijke woorden. Afhankelijk van welk medium je gebruikt, beperk je het aantal woorden. Bij Facebook, kan je best maximum 85 tekens gebruiken. Instagram wil het liever nog korter en krachtiger. Probeer alles in één zin uit te leggen. LinkedIn daarentegen is voor professioneel gebruik. Je kan hier uitwijken over een bepaald onderwerp. Gebruik bij elk medium hashtags, tag andere mensen en check-in wanneer je op bezoek gaat bij klanten.

    • Hoelaat? Het eerste wat mensen doen als ze wakker worden is even de nieuwe notificaties op hun smartphone bekijken. Hetzelfde doen ze tijdens hun lunchpauze of wanneer ze terugkeren van hun werk. De beste uren om te posten zijn dus voor 8u ’s ochtends, 12u ‘s middags en na 17u ’s avonds. Het ideale moment wordt zelfs geschat tussen 18u en 20u.

    • De eerste 2 min zijn het belangrijkst. Vanaf het moment dat je post online staat, is het belangrijk om zo snel mogelijk likes te krijgen. Mobiliseer collega’s om de post direct na publicatie te liken. Zo zullen ook vrienden en familie sneller de zaken die jij deelt op hun wall zien.

    • Ga in interactie met je volgers. Hoe meer  er gepraat wordt onder jouw post, hoe belangrijker Facebook of Instagram denkt dat je bent. Jouw post zal daarom een enorme boost krijgen en bij meer mensen op hun scherm terechtkomen. Stel daarom ook vragen aan je volgers en lok op deze manier interactie uit.

 

Een nieuwe grote speler op de sociale media markt is TikTok. Het Chinese bedrijf groeide vooral tijdens corona enorm. Wanneer je een account aanmaakt kom je terecht op de For You page. In tegenstelling tot de traditionele sociale media, is het algoritme hier veel onvoorspelbaarder. Like je een paar video’s over eten, wees dan maar zeker dat je de komende dagen overspoeld wordt door kookfilmpjes. Terwijl je misschien helemaal geen keukenprins bent. TikTok is reeds op de vingers getikt door verschillende buitenlandse privacycommissies omdat het een loopje neemt met privacy en omdat het vooral mooie meisjes op de For You page zou promoten.

Dit neemt niet weg dat het in de toekomst een interessant medium kan zijn voor jouw bedrijf. Zowel multinationals als politici zijn nu al op deze trein gesprongen. Het probleem is dat een succesvol TikTok account beheren bijzonder veel werk is. Top ‘’creators’’ posten ongeveer 3 keer per dag.